MF Bjorelvnes

Dette er en kladd, og det jobbes med siden. Informasjonen er ikke 100% verifisert. Ikke referer noe fra denne siden enda. Har du informasjon så ta kontakt med meg: Johan Arne Andersen

«M/S BJORELVNES»

21.01.2011

Av Johan Arne Andersen

Bilfergen «M/S BJORELVNES» har en lang historie og ble i staren kalt «GYDA». Dette starter i Åkra i Sunnhordaland i 1905.

Teknisk:

Byggeår: 1905

Tonnasje:

  • 34 brutto tonn, 25 netto tonn (1934)
  • 41 brutto tonn, 15 netto tonn (1966)
  • 44 brutto tonn, 8 netto tonn (1976)

Dimensjon: 59,0 x 17,0 x 7,0 fot.

Kjennemerker:

  • LHVW (før 1934)
  • LHEU (etter 1934)

Motor:

  • Ikke motor i «Bømlo»-perioden
  • 30 HK Popular
  • 45 HK Union (1939)
  • 153 HK Scandia Vabis (1968)

Historien:

«Gyda» ble bygd i 1905 som seilskøyte av Lars Djuve, Åkrafjorden for Kristoffer Å. Lønning, Lars T. Lodden, Rasmus D. Hovland og Ånen Lønning fra Bømlo/Haugesund. «Gyda» var bygd for makrelldorging og deltok fram til 1914 da fiskeeventyret tok slutt.

I 1911 var det Lars L. Lodden som førte «GYDA». De tre siste årene den var hjemmehørende på Bømlo var det Per Å. Lønning som førte den. «Gyda» hadde ikke motor i «Bømlo»-perioden.

Etter dette ble «GYDA» døpt om til «SANDSFJORD». Før 1920 hadde Nils Eide på Sand ruter på Hylsfjorden med kutteren «SANDSFJORD». Den gikk fra Hylen, Tengesdal, Bjerga, Suldalseid, Vanvik og Tangen til Sand. Så la kutteren i vei videre til Stavanger. «SANDSFJORD» stoppet og andre steder i Sandsfjorden. Det er vanskelig å finne detaljerte opplysninger om dette båttiltaket, men et lite trykt rutehefte som ikke har årstall forteller oss at det er snakk om en sommerrute fra tiden omkring 1920.

Senere ble «SANDSFJORD» solgt til Adolf E. Jørpeland, Jørpeland/Stavanger og i 1928 til Svein Tengesdal, Sand/Stavanger.

I 1930 var eier av «SANDSFJORD» Sverre Tengesdal på Sand i Ryfylket. «SANDSFJORD» gikk i rute i Lylsfjorden-Sand og tok 36 passasjerer.

I 1931 ble skøyten solgt til Nils H. Eide, Sand i Ryfylket.

9/4-1931 ble «SANDSFJORD» målt og innført i skipsregisteret og fikk kallesignal LHVW. Båten var nå 34 brutto tonn, 22 netto tonn.

Nytt kallesignal 1/1-1934: LHEU.

12/5-1934 fikk «SANDSFJORD» igjen ny eier og den ble solgt til Osmund Johannesen, Brattholmen, Bergen. Her fikk den innstallert en Union semidiesel på 60 HK (èn plass står det 45HK?).

Osmund Johannesen startet ruten Alvøen – Brattholmen 14/5-1935, men seilte fra 8/6-1935 for AS Bilferjetrafikk. «SANDSFJORD» tok da 3 biler med tverrskips innkjøring.

I 1939 ble «SANDSFJORD» ombygget og fikk innkjøring over baugen og kapasitet for 5 biler.

Fra januar 1946 ble ruten som nevnt drevet av RBV, som leiet «SANDSFJORD» fra O. Johannesen frem til oktober 1951.

Solgt på nyåret 1952 til Gisund Ferje AL, Gibostad for kr 65.000,-, satt inn i ruten Gibostad – Bjorelvnes. Omdøpt «BJORELVNES» i 1954.

  

Solgt 1966 til Kjell Bjørklid, Lyngseidet og omdøpt «MAARFJELD» Benyttet i forskjellige ruter i Lyngen og Ullsfjorden, bla skole- og bygderuter Nordnes – Samuelsberg – Olderdalen og senere Svendsby – Jøvik – Breivikeidet. Senere utleiet til TFDS for ruten Mefjordvær – Senjehopen. MAARFJELD eksisterer fortsatt.

26. april 2009 sto det følgende på BT.no:

Full fyr i ferge.

Brannen er slukket. Fergen er totalvrak.

Søndag ettermiddag ble det meldt om brann i en ferge som ligger i Flygandsværvågen på Tysnes.

– Det er en gammel ferge som ikke er i drift. Et oppussingsprosjekt. Det er trolig ikke folk om bord, sier alarmoperatør Thorstein Nerås ved Bergen brannvesen.

Brannen ble meldt slukket klokken 18.30. Brannvesenet skryter av innsatsen som er gjort lokalt.

– Den gamle fergen skal være vrak, så vidt vi vet. Den er nok tapt, sier alarmoperatør Torkjell Helle ved Bergen brannvesen.

Har antent skogbrann

Båten lå til kai da brannen brøt ut. Det er tørr vegetasjon i området, og i 16.30-tiden hadde brannen spredd seg til land.

– Det er antent en skogbrann på grunn av fergen, brannmannskapene i Tysnes tar seg av den, sa Helle til bt.no i 17-tiden.

Rundt klokken 18.00 meldte brannvesenet at skogbrannen var slukket. Fergen var da slept ut fra kai til åpen sjø, der den var fortøyd til en holme, og det pågikk slukkearbeid.

– Et kystvaktfartøy skal ta seg av den, sa Helle.

Ifølge operasjonsleder Sigmund Vestrheim i Hordaland politidistrikt har rundt 200 liter diesel gått opp i flammer. Ellers skal det ikke være noen stor risiko i forhold til forurensning.

– Ifølge kystvakten er det ikke fare for at fergen går ned. Videre etterforskning vil ta sikte på å avklare hva som er årsaken til brannen, sier Vestrheim.

Båten skal være en 50 fots kutter som er ombygget til ferge.

En gammel ferge

Ifølge Hilde Torgersen, søsteren til mannen som eier fergen, er den en gammel ferge som broren holdt på å pusse opp.

– Hvem oppdaget brannen?

– Det var folk på en hytte i nærheten som hørte et smell. Så meldte de om brannen til brannvesenet, sier Torgersen.

Brannen ble meldt klokken 15.30. Brannvesen, politi og ambulanse ble sendt til stedet. Ingen kom til skade i brannen.

– Ifølge melder er båten trolig tapt, sier Thorstein Nerås.

Her stopper min leting etter «BJORELVNES». Om fergen ble berget eller hugget opp vet jeg ikke. Hvis noen vet dette så hadde det vært greit å vite det.

Tysk side om ferger.